Monday, July 4, 2011

Bernafaslah Dalam RedhaNya



Bismillah wal hamdulillah..


Ujian dan pengalaman sepatutnya membuatkan kite menjadi lebih matang dalam membuat sesuatu tindakan dan lebih berhati-hati dalam pekerjaan.
Tiada apa yang berlaku tanpa izinNya. Segalanya.. segalanya yg berlaku pasti ada sesuatu yg Allah tunjukkan. Jika diberi nikmat maka bersyukurlah, jika diberi kesusahan maka bersabarlah. Memang sukar untuk mempraktikalkan rasa SYUKUR dan SABAR itu..
Adakah kite bersyukur dikala senang dan adakah kite sabar dikala susah. Makanya, koreksilah diri kite selalu. Muhasabah diri.
Ya, muhasabahlah cintamu.. adakah kecintaan kamu terhadap dunia menjadikan kamu leka atau kecintaan kamu kpd dunia juga menjadikan sedih. Jadi, letaklah rasa cinta itu ditempat yg betul krn cinta itu suci… cinta agung hanya satu. cinta kepadaNya. maka, bernafaslah 
dalam redhaNya.


Waspadalah dgn patukan syaitan yg melobangi hati-hati manusia, Sabda Muhammad Rasullullah:”Sesungguhnya syaitan itu meletakkan muncungnya diatas hati anak Adam,maka jika manusia ingat kepada Allah,maka mundurlah ia dan jika manusia itu lupa kepada Allah,dipatuklah hatinya”(Hadis Riwayat Ibnu Jauzi)
Peliharalah hati sebaik-baiknya.. Jangan dibiarkan nafsu menguasai hati.. Jangan jadi hamba kepada dunia.
Kerana kita adalah hamba kepada-Nya yang satu, yg maha esa.
Gunakan akal dalam memacu perbuatan. Gunakan hati dalam menghayati keadaan. Gunakan nafsu dalam kesedaran.
ya Allah, peliharalah hati ini yang mendambakan cintaMu, dakaplah aku dikala aku kesedihan, sambutlah tanganku dikala aku terkapai-kapai, jangan Kau biarkan aku terus tanpa redhaMu. Aku hanya mahu redhaMu. Aku mahu bernafas dalam redhaMu ya Allah. Maka, janganlah Kau tinggalkan aku walau seketika cuma..amin..
Kita tidak tahu apa yang akan berlaku,
tetapi kita harus mencuba untuk mengetahui,
kerana kita tahu Allah itu maha mengetahui,
maka, cubalah untuk menjadi yang terbaik.
Sekadar coretan tanpa contengan.
Mencetuskan sesuatu difikirkan..

No comments:

Post a Comment